ខន្តិ និងសោរច្ចៈ
ខន្តិ សេចក្តីអត់ធ្មត់
សោរច្ចំ ការប្រព្រឹត្តល្អ ឬស្លូតមិនកោងកាច
អធិប្បាយ
ពាក្យថា ខន្តិ បានដល់ អធិវាសនខន្តិ ដែលលោកពោលទុកយ៉ាងនេះថា “តត្ថ កតមា ខន្តិ? យា ខន្តិ ខមនតា អធិវាសនតា អចណ្ឌិក្កំ អនស្សុរោបោ អត្តមនតា ចិត្តស្ស បណ្តាធម៌ទាំងនោះ ខន្តិ តើដូចម្តេច? គឺ ភាពអត់ធ្មត់ ការអត់សង្កត់ ភាពមិនកាច មិនព្រហើន ភាពនៃចិត្តរីករាយ” ។
ពាក្យថា សោរច្ចំ បានដល់ ភាពស្ងៀមស្ងាត់ ដែលលោកពោលទុកយ៉ាងនេះថា “តត្ថ កតមំ សោរច្ចំ? យោ កាយិកោ អវីតិក្កមោ, វាចសិកោ អវីតិក្កមោ, កាយិកវាចសិកោ អវីតិក្កមោ ។ ឥទំ វុច្ចតិ សោរច្ចំ ។ សព្ពោបិ សីលសំវរោ សោរច្ចំ បណ្តាធម៌ទាំងនោះ សោរច្ចៈ តើដូចម្តេច? គឺ ការមិនប្រព្រឹត្តល្មើសតាមផ្លូវកាយ ការមិនប្រព្រឹត្តល្មើសតាមផ្លូវវាចា ការមិនប្រព្រឹត្តល្មើសតាមផ្លូវកាយនិងវាចា, នេះហៅថា សោរច្ចៈ, សូម្បីការសង្រួមក្នុងសីល ( សីលសំវរៈ ) ទាំងអស់ ក៏ចាត់ចូលក្នុងសោរច្ចៈ” ។
( សង្គីតិសុត្តវណ្ណនា )
បទថា កាយិកោ វីតិក្កមោ ( ការមិនប្រព្រឹត្តល្មើស ដោយកាយ ) បានដល់ កាយសុចរិត ៣ ។ បទថា វាចសិកោ អវីតិក្កមោ ( ការមិនប្រព្រឹត្តល្មើស ដោយវាចា ) បានដល់ វចីសុចរិត ៤ ។ បទថា កាយិកវាចសិកោ ( ដោយកាយ និងវាចា ) នេះ ទ្រង់កំណត់យកអាជីវមដ្ឋកសីល ( សីលមានអាជីវៈជាគម្រប់ ៨ ) ដែលតាំងឡើងដោយកាយ និងវាចា ។
បទថា សព្វោបិ សីលសំវរោ ( សូម្បីការសង្រួមក្នុងសីលទាំងអស់ ) នេះ ព្រះមានព្រះភាគត្រាស់ទុក ដើម្បីសម្តែងការកាន់យកនូវសីល ដោយចិត្ត ព្រោះបុគ្គលមិនមែនប្រព្រឹត្តអនាចារដោយកាយ និងវាចាប៉ុណ្ណោះ សូម្បីដោយចិត្ត ក៏ត្រូវប្រព្រឹត្តដូចគ្នា ៕
( អដ្ឋសាលិនី អដ្ឋកថា )
Posted on 22 ខែកុម្ភៈ, in Uncategorized and tagged ប្រជុំពួកធម៌, ធម៌ពួក ២. Bookmark the permalink. 8 មតិ.
សូមក្រាបថ្វាយ បង្គំលោកម្ខាស់
អរព្រះគុណណាស់លោកម្ខាស់ ដែលបានអនុញ្ញាតក្នុងការយកអត្តបទផ្សេងនៅក្នុង web លោកម្ចាស់ទៅផ្សាយបន្តក្នុង គេហទំព័រ ៥០០០ឆ្នាំ។
ខ្ញុំករុណាសូម រូបថតលោកម្ចាស់ និងព្រះនាមពេញផងទាន
ដើម្បីបានដាក់ជា អ្នក នាមអ្នកចូលរួមការងារធម្មទាន ក្នុង ៥០០០ឆ្នាំ។
សូមក្រាបថ្វាយបង្គំលាទាន..
ពរចម្រើនពរញោម
ចំពោះព្រះនាម ដាក់តែនាមបញ្ញត្តិអាត្មាបានហើយ ( អភិរតិភិក្ខ )
ចំណែករូបថត សុំដាក់រូបនេះជាសញ្ញាសម្គាល់តទៅ ៖ https://lh5.googleusercontent.com/-kDDOV9zbqU4/Tv1t1h0ZBdI/AAAAAAAAAdE/3cYH1w-EGWw/s640/299394_103465289758614_103182833120193_16242_6864908_n.jpg
ព្រោះជាកន្លែងដែលអាត្មាស្នាក់នៅបច្ចុប្បន្ន ។
សូមអរគុណ និងចម្រើនពរលា…
កណាចាំមើលប្រកាសរបស់តេជគុណ តែដូចជាមិនឃើញថ្មីសោះ។ ប្រហែលជាតេជគុណរវល់ណាស់ហើយមែនទេ?
អាត្មាបានដូរទៅ http://aphirati.blogspot.com/ ហើយ ចង់មើលអត្ថបទថ្មីៗ ញោមអាចចូលទៅមើលទីនោះបាន ។ អរគុណសម្រាប់ការគាំទ្រ
សួស្តីតេជគុណ
ខ្ញុំកូណាមានសំនួរមួយចំនួនទាក់ទងនឹងអត្ថបទខាងលើដែរថា
តើកាយសុចរិត ៣ មានអ្វីខ្លះ? វចីសុចរិត ៤ មានអ្វីខ្លះ? សីលមានអាជីវៈជាគម្រប់ ៨ មានអ្វីខ្លះ?
សេចក្តីឆ្គាំឆ្គងយ៉ាងណានោះ សូមតេជគុណអធ្យាស្រ័យខ្ញុំកូណាផង ព្រោះខ្ញុំកូណានៅល្ងិតល្ងង់ខាងធម៌ណាស់ ។
ចម្រើនពរ ។
កាយសុចរិត ៣ គឺ
១. វៀរចាកបាណាតិបាត គឺសម្លាប់សត្វ
២. វៀរចាកអទិន្នាទាន គឺលួចទ្រព្យគេ
៣. វៀរចាកការប្រព្រឹត្តខុសក្នុងកាម គឺលួចប្រពន្ធកូនគេ ( និងសេពសុរា )
វចីសុចរិត ៤ គឺ
១. វៀរចាកការនិយាយកុហក
២. វៀរចាកការនិយាយចាក់ដោត
៣. វៀរចាកការនិយាយទ្រគោះបោះបោក
៤. វៀរចាកការនិយាយរោយរាយឥតប្រយោជន៍
ចំណែកសីលមានអាជីវៈជាគម្រប់ ៨ បាលីហៅថា អាជីវដ្ឋមកសីល គឺបានដល់ សីល ៨ របស់អ្នកស្លៀកពាក់ស មិនប្រកបអាជីពទុច្ចរិត នោះឯង ៕
សូមអរគុណ
ខ្ញុំករុណាសូមលោកម្ចាស់ផងថា ចុះពាក្យដូចម្ដេចដែរ ដែលហៅថាការនិយាយរោយរាយឥតប្រយោជន៍? ហើយដូចម្ដេច ដែលហៅថាអាជីព ទុច្ចរិតក្នុងព្រះពុទ្ធសាសនា? បើអាជីពគឺជាជំនួញ
និយាយពាក្យរោយរាយ ឥតប្រយោជន៍នោះគឺ និយាយតិរច្ឆានកថា ។
សេចក្ដីពិស្ដារសូមមើលទីនេះ http://aphirati.blogspot.com/2012/02/blog-post_17.html
ចំណែកអាជីពទុច្ចរិតក្នុងព្រះពុទ្ធសាសនានោះ លោកចែកជា ៥ ប្រការ ដែលហៅថា មិច្ឆាវណិជ្ជា ការជួញដូរខុស គឺ
១. សត្តវណិជ្ជា ជួញដូរមនុស្ស
២. មំសវណិជ្ជា ជួញដូរសាច់ ( ចិញ្ចឹមសត្វ យកសាច់មកលក់ )
៣. សត្ថវណិជ្ជា ជួញដូរអាវុធ
៤. មជ្ជវណិជ្ជា ជួញដូរគ្រឿងស្រវឹង
៥. វិសវណិជ្ជា ជួញដូរថ្នាំពិស ។